OKR - Objectives and Key Results

Ettevõtetele, kes tahavad saavutada ambitsioonikaid eesmärke
Küsi pakkumist

OKR – Objectives and Key Results – mis need on?

Objectives and Key Results (lühend OKR – loe: O-K-R), eesti keeles eesmärgid ja võtmetulemused. Tegemist on metoodikaga, mis õpetab ettevõtteid, meeskondi ja üksikisikuid seadma ambitsioonikaid eesmärke. OKR metoodika aitab keskenduda sellele, mis on päriselt oluline ja näha seoseid igapäevaste tegevuste ja suuremate ja pikemaajaliste eesmärkide vahel

OKR eesmärkide sõnastamisel on kõige olulisemaks murdepunktiks mõtlemise muutmine, kus me keskendume tavapäraselt „mida on vaja ära teha“ mõtlemiselt, „millega me saame mõjutada eesmärgi elluviimist” mõtlemisele ehk me hakkame mõtlema tulemuspõhiselt.

OKR eesmärgid koosnevad kolmest komponendist: eesmärgist ja võtmetulemustest ning tegevustest, nende detailsema lahtikirjutuse leiad siit.

 

OKR Objectives and Key Results

Uuri, kuidas OKR praktikas tööle panna.

Kolm peamist põhjust, miks ettevõtted OKR metoodikat rakendavad

Ühine suund

OKR metoodika aitab viia ettevõtte strateegia kõikide töötajateni. OKR eesmärgid kirjeldavad ühtselt ja läbipaistvalt ettevõtte suunda läbi kõikide juhtimistasandite.

Teravam fookus

OKR metoodika aitab seada ja hoida kokkulepitud fookust. OKR eesmärkide seadmisel on selgelt ja läbipaistavalt kirjeldatud, millised tegevused toetavad eesmärkide saavutamist ja millised mitte.

Parem koostöö

OKR eesmärkide seadmine ettevõtte tasandil suurendab üksuste vahelist koostööd. OKR eesmärkide struktuur loob selge arusaama, kelle panus aitab püstitatud eesmärki saavutada.

Kasu OKR metoodika rakendamisest

 

OKR metoodika rakendamisega kaasnevat muutust ja kasu organisatsioonile saab vaadata läbi 2 erineva prisma. Esimene neist organisatsioon kui tervik ning teine protsessi/teekonna vaade.

Organisatsiooni kui terviku vaatest kirjeldavad OKR metoodika rakendamine muutust ja kasu märksõnad: koostöö, organisatsioonikultuur, fookus, ühised eesmärgid, läbipaistvus, seosed, paindlikkus ja ambitsioon.

OKR metoodika rakendamise osaks on selge OKR eesmärkide seadmise, haldamise ja õppimise protsess, mille muutus ning kasu organisatsioonile kirjeldavad järgmised märksõnad: teadlikkus, agiilsus, efektiivne suhtlus, vastutus, inimeste kaasamine, tunnustus ja tulemuslikkus.

okr metoodika rakendamise kasu

Näitan, kuidas viia strateegilised eesmärgid reaalseks tegevuseks.

Kuidas alustada OKR metoodika rakendamist?

OKR metoodika rakendamine

okr metoodika rakendamine

OKR metoodika rakendamine koosneb kokku seitsmest sammust:

  1. Tutvu OKR metoodikaga
  2. Loo ühine arusaamine OKR metoodikast
  3. Vaata üle ja täiendage oma organisatsiooni visioon ja missioon
  4. Tuvasta KPI-d
  5. Sõnasta OKR eesmärgid
  6. Hinda OKR eesmärkide edukust
  7. Korda OKR eesmärkide sõnastamise protsessi

 

OKR eesmärkide sõnastamine

OKR eesmärkide sõnastamine võib osutuda üpriski väljakutsuvaks, sest see erineb oluliselt harjumuspärasest. Me oleme harjunud eesmärke seadma nii, et kui oleme tuvastanud probleemi, siis järgmise sammuna sõnastame eesmärgi ja edasi paneme kirja, mis eesmärgi saavutamiseks vaja teha on. 

OKR eesmärkide sõnastamine koosneb 4 etapist: 

  1. Probleemi tuvastamine
  2. Eesmärgi sõnastamine
  3. Võtmetulemuste sõnastamine
  4. Tegevuste sõnastamine

 

okr eesmärkide sõnastamine

OKR eesmärkide hindamissüsteemid

OKR hindamine 1

OKR metoodika pakub selge raamistiku, et hinnata, kui hästi liigume seatud eesmärkide poole. Mitte ainult tagantjärele, vaid ka jooksvalt – et teha vajalikke muudatusi õigel ajal, mitte siis, kui juba on hilja.

Selles postituses vaatame lähemalt, miks on OKR hindamine oluline, milliseid vigu sageli tehakse ning kuidas lihtsate küsimuste abil saavutada suurem selgus ja tulemuslikkus.

OKR vs SMART

Juhtidena tahame tööriista, mis ei ole lihtsalt ilus akronüüm, vaid aitab päriselt juhtida: fookust, vastutust, tulemuslikkust. Selles artiklis vaatame lähemalt, kuidas SMART ja OKR eesmärgid tegelikult erinevad, millises olukorras kumb neist paremini töötab – ning mida tähendab see Sinu meeskonna ja tulemuste jaoks.

SMART eesmärgid, SMART eesmärk, SMART mudel

Vaata, kuidas saan aidata OKR eesmärke rakendada.

Millist kasu näevad ettevõtted OKR eesmärkides

OKRide juurutamine aitas muuta ettevõtet oluliselt läbipaistvamaks ja parandas koostööd. Ühine arusaam ettevõtte peamistest eesmärkidest ja käekäigust muutis oluliselt lihtsamaks erinevate üksuste tegevuste koondamise ühiste suurte eesmärkide saavutamisele.

Ilmar Pralla

COO, Proekspert

Korduma Kippuvad Küsimused

Kust on OKR metoodika pärit?

OKR metoodika loojaks on Andy Grove, kes 1970.ndatel juhtis tehnoloogiaettevõtet Intel. OKR metoodika on edasiarendus MBO ehk Management by Objectives metoodikast, mis mõõdab töötajate sooritust püstitatud eesmärkide vastu, et hinnata nende üldist tulemuslikkust nende rollis.

Kõige silmapaistvamaks ja tõhusamaks OKR metoodika rakendamise näiteks saab pidada Google´it, kes on saavutanud oma positsiooni just tänu OKR metoodika rakendamisele.

OKR ja KPI, mis vahe neil on?

KPI (Key Performance Indicator) on seisundinäitaja, mis näitab, kus sa täna oled – see peegeldab juba toimunud tulemusi, nagu kliendirahulolu, käive või töötajate voolavus.
OKR (Objectives and Key Results) on tulemusnäitaja, see aitab seada uue sihi ja kirjeldab, kuhu soovid liikuda ja kuidas tead, et oled kohale jõudnud.

Kas OKR sobib ka väiksele meeskonnale või startupile?

Jah, OKR metoodika toimib suurepäraselt ka väikestes meeskondades. Väikestes tiimides on mõju eriti kiire:

  • fookus muutub selgemaks,

  • tegevused on paremini kooskõlastatud,

  • igaühe panus on nähtav.

Isegi kahe-kolme inimesega saab OKR abil panna paika, mis on päriselt oluline just praegu, ning vältida “tulekahjude kustutamise” lõksu.

Kui tihti peaks OKR eesmärke üle vaatama?

OKR eesmärke on võimalik seada strateegilisel tasandil, organisatsiooni tasandil, tiimi tasandil ja isiklikul tasandil. Sõltuvalt tasandist erinev eesmärkide ülevaatamise sagedus, nt kvartaalsete eesmärkide puhul või teha:

  • iganädalasi check-in’e (5–15 min),

  • igakuised vaheülevaated (30–60 min),

  • kvartalilõpu kokkuvõtted koos õppetundidega.

Kui palju eesmärke peaks ühel tiimil või inimesel korraga olema?

Praktika näitab, et vähem on rohkem:

  • 1–3 eesmärki kvartalis,

  • iga eesmärgi kohta 3-5 võtmetulemust.

See tagab, et tähelepanu ei hajuks ja iga eesmärgi saavutamiseks oleks piisavalt ressursse.

Kas OKR eesmärgid on individuaalsed või tiimipõhised?

Mõlemat. OKR võimaldab seada eesmärke nii organisatsiooni tasandil, meeskondade lõikes kui individuaalselt.
Oluline on luua seos tasandite vahel, et kõik tegevused toetaksid tervikuna ettevõtte strateegiat.

Kuidas aitab OKR paremat koostööd ja fookust saavutada?

OKR aitab vähendada dubleerimist ja silosid:

  • loob läbipaistvuse, mis kellelgi käsil on,

  • näitab, kuidas tiimid üksteise tegevusi toetavad,

  • fokuseerib ühistele prioriteetidele.

Näiteks, kui turundus ja müük seavad OKRid koos, paraneb ka kliendi kogemuse terviklikkus ja tulemused kasvavad kiiremini.

Kas OKR sobib projektipõhise tööga tiimile?

Jah, sobib vägahästi. Projektipõhistes meeskondades võib juhtuda, et igaüks töötab justkui oma nurgas, kuid OKR aitab:

  • siduda projektid selgete eesmärkidega,

  • mõõta mõju, mitte ainult tehtud tegevusi,

  • joondada erinevad projektid suurema strateegia alla.

Kuidas vältida, et OKR jääb lihtsalt paberile?

OKR ei toimi, kui see on ainult dokument. Selleks, et OKR elaks:

  • tee eesmärgid kõigile nähtavaks (nt ühine tööriist või juhtimistarkvara),

  • lisa igale võtmetulemusele selged vastutajad,

  • planeeri regulaarsed ülevaatamised.

OKR kultuuri loomine on protsess – see vajab juhtide eeskuju ja harjutamist.

Mis saab, kui OKR eesmärk jääb saavutamata?

OKR metoodikas ei karistata selle eest, kui eesmärk jääb osaliselt saavutamata. Vastupidi – see on indikaator, kust õppida:

  • kas eesmärk oli liiga ambitsioonikas?

  • kas tegime õigeid/piisavalt tegevusi?

  • kas mõõdik oli täpne?

70% saavutamine on norm – see näitab, et eesmärk oli piisavalt väljakutsuv.

Kuidas alustada OKR rakendamist oma meeskonnas?

Kõige parem on alustada pilootmeeskonnaga – vali üks teema või fookus, millel on selge mõju. Alusta nendest sammudest:

  1. Tuvasta kõige põletavam probleem või suur unistus.

  2. Sea eesmärk, mis lahendab selle probleemi või kirjeldab unisttuse poole liikumist.

  3. Mõõda edu selgete võtmetulemustega.

  4. Planeeri esimesed tegevused.

  5. Testi, õpi ja kohanda.

Loe rohkem OKR metoodika kohta

OKR metoodika kasu, muutus ja mõju

OKR metoodika rakendamisega kaasnevat muutust ja kasu organisatsioonile saab vaadata läbi 2 erineva prisma. Esimene neist organisatsioon kui tervik ning teine protsessi/teekonna vaade. OKR metoodika organisatsiooni vaatest Organisatsiooni kui terviku vaatest loob OKR...

OKR eesmärkide sõnastamise protsess

OKR eesmärgid koosnevad kolmest komponendist ning nende sõnastamise protsess neljast sammust, nendeks on: 1. samm: Probleemi tuvastamine Esimese sammuna on vaja tuvastada, mis on need probleemid või takistused, mis on kõige põletavamad ja kriitilisemad organisatsiooni...

OKR eesmärkide hindamine

OKR eesmärkide hindamise erinevad süsteemid OKRide rakendamisega õnnestumiseks on oluline samm, et me hindame püstitatud eesmärkide saavutamise tõenäosust. Kui kindlad me oleme selle eesmärgi saavutamises? Eelkõige on siin mõeldud just võtmetulemuste hindamist, mitte...

OKR metoodika rakendamise 7 sammu

1. samm: Tutvuge OKR metoodikaga OKR metoodika on juhtimisraamistik, mis toetab organisatsioone ambitsioonikate eesmärkide saavutamisel. OKR eesmärgid koosnevad kolmest komponendist: eesmärgid, võtmetulemused ja tegevused. OKR metoodika suurendab läbipaistvust,...

SMART eesmärgid vs OKR – kumba süsteemi eelistada?

Sellest artiklist leiate ülevaate, mille poolest sarnanevad ja erinevad üksteisest OKR metoodika ja  SMART eesmärgid.  SMART mudel on populaarne meetod, mida paljud organisatsioonid kasutavad eesmärkide seadmiseks ja edu saavutamiseks.  OKR on eesmärkide haldamise...

Kõik on võimalik!

Anna oma küsimustest või soovidest märku kasutades kontaktivormi või helistades-kirjutades. Tuginedes oma teadmistele ja kogemustele leiame just Sinu jaoks parima võimaliku lahenduse. Esimene konsultatsioon on tasuta!

Edukaks OÜ

Reg. nr 16566844

(372)-5660-4603

relika@edukaks.ee